Monday, November 26, 2012

Perjalanan Muhammad Hamzah

    Pada suatu hari, Muhammad Hamzah pergi ke sekolah. Tiba-tiba, beliau terjumpa sebiji bola. Bola itu sudah lusuh, kotor. Dia mengambil bola itu, dibawanya ke pili air ditepi jalan. Dibasuhnya sehingga elok, bersih, berkilat. Lusuhnya masih ada. Kemudian, dia meletakkan bola itu semula di tempat asalnya. Beliau pun meneruskan perjalanan ke sekolah.
   
     Baru sahaja lima langkah beredar, Muhammad Hamzah terlihat seorang wanita tua mahu melintas jalan. Dilihatnya wanita itu; bertongkat, terbongkok-bongkok. Benar, memang perlahan wanita itu berjalan, sambil memandang kekiri- kekanan mahu melintas. Jalan itu jalan tanah merah. Seingat Muhammad Hamzah, sebulan sekali pun susah kereta melalui jalan itu. Motorsikal ada juga sekali dua melintas dalam seminggu. Dilihat semula wanita tua itu, wanita itu sudah berada di seberang jalan. Tanpa berlengah, Muhammad Hamzah meneruskan perjalanan ke sekolah, membiarkan wanita tua itu dengan perjalanannya sendiri.

     Bukan jauh sekolah Muhammad Hamzah. Dari awal lagi sudah terlihat dari rumah beliau. Dia memandang ke sekolahnya. Tinggi. 4 tingkat. Berasa bangga benar dia dengan sekolahnya; besar, cantik, dan lagi penting pencapaian UPSR nya yang boleh dibanggakan- no 2 dalam daerah. Benar-benar bangga Muhammad Hamzah. Diteruskan perjalanan ke tempat kebanggaannya itu, tempat yang bakal membawanya kepada perjalanan hidup. Perjalanan; sukar atau senang, baik atau jahat, kaya atau miskin.

      Tanpa disedari, tibalah Muhammad Hamzah di depan pintu pagar. Tutup. Dilihatnya jam ditangannya; 9:31 pagi. Muhammad Hamzah pun memulakan satu perjalanan yang baru, pulang kerumah.

Jalan Maran


Kelas Instrumentation- 27 November 2012


1 comment: