Monday, February 4, 2013

29/1/2013



                Setelah 11 tahun, akhirnya aku pergi juga ke situ. Tempat yang mempunyai pelbagai kenangan, memori. Ku berhenti di perhentian itu-perhentian bas yang aku guna setiap hari suatu masa dahulu. Perhentian bas tempat aku menunggu bas ketika mahu pulang ke rumah. Duduk disitu sahaja- sebak kurasa. Melihat penglihatanku untuk 6 tahun. Menoleh kearah kanan perhentian- menunggu bas hijau, putih, kuning- Bas Haji Awang dan Rakan-Rakan. Tidak kunjung-kunjung tiba. Dan tak akan tiba kerana bas itu sudah tidak berjalan- bangkrap. Kulihat ke dalam perhentian itu- terlihat kanak-kanak, dua, tiga orang sedang bermain bola. Bola yang diperbuat dari botol air. Lusuh baju, berpeluh budak itu. Sambil mata terlihat-lihat ke jalan raya- takut terlepas bas. Ku alih pula pandanganku ke tebing, belakang perhentian bas itu. Kanak-kanak sedang bermain gelongsor, sambil berkejaran. Ku bangun, kupanjat tebing itu. Kupanjat tempat yang biasa kupanjat masa lalu. Sampai ke atas, aku kaget. Cepat-cepat kuturuni semula tebing itu melalui tangga simen yang berada di situ. Sebak. Hamper sahaja ku menitiskan air mata. Diatas tebing itu terbina suatu tembok. Tembok yang panjang, yang mempunyai satu pintu masuk. Didalam nya adalah tempat yang sangat istimewa. Sangat mengimbau perasaan dan mempunyai memori yang tidak terkira banyaknya. Tidak mampu aku melihat lama-lama.  Masih tidak mampu aku. Belum lagi menjejak kaki ke dalam tembok itu, aku sudah tewas. Tewas dengan memori. 

No comments:

Post a Comment