Monday, April 8, 2013

ULAT



                ULAT. Padaku, ia adalah satu benda yang langsung tidak berharga. Nyawa ibarat sampah. Langsung tidak bermakna. Langsung tidak berharga. Tapi, walaubagaimanapun aku tetap salah seekor daripadanya. Hidup kami mudah dan sekejap. Makan, makan, makan, makan, mati. Mudah. Senang. Aku memang antara yang paling suka makan antara kawan-kawan ku. Aku makan apa sahaja. Dari kayu kepada kertas. Aku tidak memilih seperti ulat yang menganggap diri dia ada harga, bermakna. Aku tahu aku hanya ulat yang akan mati tanpa kesan, tanpa ada coretan kisah hidup untuk ditinggalkan. Dan aku tahu mereka yang memilih itu sama sepertiku, tahu. Tapi mereka memilih untuk menjadi hipokrit. Aku pilih untuk tidak hipokrit. Padahal semua sama sahaja. Tahu hayat tidak akan lama. Tahu hayat tidak berguna. Tidak ada perbezaan pun cara penerimaan ini dengan cara pengakhiran. Penerimaan lain- ada yang tak hipokrit macam aku- ada yang hipokrit- tapi pengakhiran adalah sama. Bakal mati.

                Aku tahu aku hidup di dunia khayalan. Dunia impian. Ulat-ulat biasa takkan sekali-kali dapat rasa apa yang aku dan rakan-rakan ku di sini rasa. Jarang kami terlalu panas, jarang kami terlalu sejuk. Dikawal. Dan apa yang paling penting adalah stok makanan. Setakat hidup aku disini, aku tidak pernah rasa lapar dan dahaga. Makan, makan, minum, makan. Tidak pernah habis. Bila berkurang, ia akan bertambah. Bila berkurang lagi, ia bertambah lagi. Ini memang dunia khayalan, fantasi, yang kami rasa bertuah berada di dalam fantasi ini.

                Tapi hati kecilku berkata dunia ini tidak selalu indah. Ada kawanku berkata yang panas disangka kepetang rupanya hujan ditengah hari. Betul. Aku ini hanya seekor ulat. Tidak mampu berfikir, apatah lagi mempunyai hati kecil yang mampu berkata-kata. Aku tahu ini kerana sekarang aku sudah berada di dalam bekas kuning. Terdedah. Bersama ramai rakan ku. Kulihat ada yang sudah bergelimpangan- mati. Aku sangka sudah ajal. Disini tempat baru ini, kami kurang dijaga. Suhu tidak diselaras. Makanan tidak dijaga. Aku tidak selesa disini. Aku dan tiga rakan ku berfikir-fikir untuk lari dari dunia susah ini, dunia bukan khayalan.

                Tidak, aku dicekup kasar. Aku tidak boleh melawan. Disuap aku kepada makhluk ganjil. Ganas. Mati.

Aku adalah ulat yang dipelihara untuk dijual. Dibeli oleh jeri untuk diberi makan kepada sugarglider. Lili, tom, dan anak-anak

mut's collection of short stories
21/1/2013

No comments:

Post a Comment