Tuesday, May 14, 2013

Pengejar


Sudah lama aku tinggalkan penulisan. Berkarat. Bila berfikir kembali, aku ini hanya mengejar. Hidup sebagai pengejar yang mana kaki tidak mampu berlari laju, badan tidak berstamina kencang. Tapi masih mahu menjadi pengejar. Bukan satu, bukan dua, bukan tiga. Banyak .

Si lemah mengejar. Arah tak tahu. Tujuan tak kemas. Azam mudah lentur, gugur kerana tiada posisi yang benar-benar utuh. Posisi yang mana ianya adalah semulajadi natural.

Adakah perlu aku utuhkan diri, kejabkan hati, memilih antara banyak menjadi satu. Biar yang satu itu kembang, mekar, menjadi bunga yang mengikut acuan kemampuan. Kemampuan aku rendah, rendah lah keindahan bunga yang bakal mekar. Jika kemampuan aku tinggi, tinggilah keindahan bunga itu, laksana bunga mawar merah. Silap langkah, bunga ynag dijaga tak kembang, sedangkan pokok bunga lain sudah direnyuk, dicabut. 


Ketika diri tak keruan,
Mimpi yang banyak,
badut yang mana hipokrik
Mana nyata, mana tak,
Tak terurai.....
1/5/2013
1.06 am

No comments:

Post a Comment