Wednesday, June 5, 2013

Pertemuan

               “Jangan pergi!!!”

                Sayu. Lemah. Itulah kata-kata terakhir yang aku dengar dari ibuku. Hatiku kugenggam erat. Menjadi bulat- untuk tidak menoleh kebelakang lagi. Biarlah apa orang kata. Aku tetap dengan pendirian aku. Pergi dari situ. Mencari kehidupan baru.

                Bukan ku tidak mahu patah kembali-ke asalku. Tapi ada suatu rasa. Rasa yang tiada wajah. Rasa itu membuatkan aku tak mahu pulang. Untuk 12 tahun ini, ku sentiasa termimpi-mimpi. Mimpi hidup lamaku di rumah kayu itu yang telah aku buang dari hidupku. Jika ada orang bertanya umurku- aku akan menjawab 12 tahun. Kerana memori aku hanya bermula sejak itu.

                Segala telah aku buang. Tapi kini kenapa aku berada di hadapan rumah kayu itu? Rumah yang aku takkan ku toleh? Yang takkan ku patah balik itu?

                Terlihat wanita tua. Berumur. Kedut-kedutan itu tak pernah aku lihat. Menyapu sampah. Kejap kakiku. Longlai lutut ku. Terduduk. Ku mahu memeluk dia.

                “Anak siapa? Nak cari siapa?”


                Terlerai air mataku.














MOK...

No comments:

Post a Comment